Voetbalboeken

Boekrecensie: Een voetbalreis door Europa

Het boek Derby Days neemt je mee op een voetbalreis door Europa. In een prachtig vormgegeven boekwerk lees en zie je vele heftige voetbalwedstrijden die ons continent telt. Van Servië, Denemarken tot aan Noord-Ierland. Dit is de boekrecensie van Derby Days uitgegeven door De Twaalfde Man.

Prachtig vormgegeven

Vlak voor de kerstdagen ontvang ik het boek Derby Days van Jilke Hellinga, onder meer bekend onder de naam De Twaalfde Man. Het eerste dat opvalt is de vormgeving. De illustratie op de voorkant belooft al veel goeds voor het vervolg. Een vuurzee op de tribune tijdens de derby van Belgrado prijkt op de voorzijde. Daar blijft het niet bij. Vrijwel elk hoofdstuk wordt kracht bij gezet met meerdere foto’s. Met het schrijven en de fotografie weet de auteur meerdere hobby’s samen te brengen. Alle foto’s in het boek komen namelijk van eigen hand. Zo is het een unieke samenstelling van foto’s en avonturen die Jilke in de afgelopen tien jaar beleeft heeft.

Een voetbalreis door Europa

Het boekwerk bevat 28 hoofdstukken met verslagen van voetbalwedstrijden die Jilke bezocht heeft. Dit zijn niet zomaar wedstrijden. Zoals de titel al aangeeft gaat het om derbywedstrijden. Meteen in het eerste hoofdstuk merk ik op dat het niveau van ondergeschikt belang is. De derby van Tirana is namelijk het startpunt voor de lezer van een reis door Europa vol derby days. Met een bezoek aan Albanië zet Jilke meteen de toon voor het vervolg. Onbekende voetballanden zoals Finland, Cyprus, Macedonië en Luxemburg worden bezocht. Van de ijzige kou in Moskou tot de derby van Dublin. Onbekend, maar daarom zeker niet minder interessant. Integendeel juist.

In de Hekken - een voetbalreis door Europa

Voorafgaand aan de Derby van Helsinki

Kort en bondig

De hoofdstukken zijn kort en bondig geschreven en lezen hierdoor makkelijk weg. Hier en daar hadden de hoofdstukken wel iets meer diepgang en achtergrondinformatie mogen hebben. Zo ontmoet de schrijver in Portugal Eupremio, een historicus die veel kennis heeft. Een mooie anekdote had niet misstaan in het verhaal. Dat de schrijver een voorliefde heeft voor Feyenoord steekt hij niet onder stoelen of banken. Dat blijkt ook als ik aankom bij een hoofdstuk over de klassieker. Hier en daar is het algemeen beschaaft Rotterdams terug te lezen in de zinsopbouw. Door de korte en bondige verhalen is er wel meer plek voor meer verhalen. De insteek per derby is gelukkig steeds anders. Soms loopt Jilke met een perskaart op de sintelbaan en in Kopenhagen loopt hij weer mee met de corteo van de ultras. Zo heeft elke derby weer een andere invalshoek.

Het titelfeest van Partizani van dichtbij meegemaakt

Voldoende afwisseling

In Montenegro zit Jilke met zijn vriendin in een leeg stadion terwijl hij later in Glasgow bij de Old Firm zit. Zo heeft het boek voldoende afwisseling in zowel de verhalen als ook de foto’s. Pure voetbalcultuur en nostalgische vergezichten wisselen zich af met kiekjes van vurige supporters in hun voorbereiding naar hun wedstrijd van het jaar. Naarmate het boek vordert wordt je enthousiast gemaakt om vaker op pad te gaan voor derbywedstrijden. Ondanks dat de hoofdstukken op alfabetische volgorde zijn ingevoegd heeft het toch een mooie opbouw. Met de Old Firm en de derby van Belgrado vrijwel aan het einde verveelt het geen moment. Daarnaast kreeg ik tijdens het lezen ook meteen honger. De inwendige maag moest vaak gevuld worden en dat werd weer vergezeld met een klein drankje. Het geeft aan dat Jilke naast voetbalgek ook een echte levensgenieter is.

Waar koop je nog een kaartje vanaf een houten tafel? (Macedonië)

Engeland

Na het lezen van het boek viel één ding op. Jilke heeft voor zijn hoofdstukken geen voet in Engeland gezet. Toch wel de kraamkamer van het voetbal. Wel bezoekt deze derbyliefhebber de Londense derby tussen Chelsea en Arsenal in Baku. Het is de Europa League finale. Eigenlijk past het hoofdstuk niet in het boek. Weinig Engelsen maken de reis naar Azerbeidzjan waardoor het stadion vooral is gevuld met toeristen en lokale inwoners. Aan de andere kant wordt wel meteen duidelijk waarom andere derby’s in Engeland niet zijn meegenomen en dat het verschil in de voetbalwereld enorm groot is geworden. De fanatieke supporter is daar al uit de stadions verbannen volgens de schrijver. Het is de reden dat hij die pure voetbalromantiek in andere landen probeert te vinden en te vangen.

Derby Days

Derby Days neemt je mee op een voetbalreis door Europa. In 28 landen volg je de schrijver bij de meest bizarre en heftigste derbywedstrijden in dat land. Van stadsderby’s tot klassiekers. Het is een unieke kijk in het leven van een derbypurist die amper thuis lijkt te zijn. Het eindresultaat mag er zijn. Het boek is hier te bestellen.

De Publiekswissel
De Publiekswissel geniet van de voetbalsfeer op de Balkan, leeft mee op de tribune bij FC Dordrecht en schreeuwt Feyenoord naar voren in de Kuip. Derbybezoeken is zijn grootste hobby. Door de jaren heen heeft hij vele grote, maar ook minder bekende derbywedstrijden in Europa bezocht. Geniet van alle randzaken om het voetbal heen en drinkt graag een biertje. Zijn avonturen zijn te lezen op zijn eigen weblog.

Reageren is niet mogelijk.

0 %